Delftse Poort verbouwen: niet zo makkelijk als eventjes een huis bouwen in een weiland

Hoe mooi en iconisch Delftse Poort ook is, af en toe wordt het pand toch doorontwikkeld om tegemoet te komen aan de wensen van huurders. Een taak voor Bart Van Kampen, die het werk over heeft genomen van de oorspronkelijke architect Abe Bonnema. Zijn bureau De Zwarte Hond werkt nu aan het verbouwen van de bovenste verdiepingen van het gebouw en het realiseren van een brug tussen twee torens.

Over één maand moet de Skybridge af zijn: een brug op 25 meter hoogte, die de ene met de andere toren verbindt. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van de medewerkers van Shell Downstream Commercial, die vanaf september 2022 kantoorruimte huren in Delftse Poort.

Je moet een architect goed kennen wanneer je gaat verbouwen aan zijn pand, vertelt Van Kampen. “Wij willen dat Delftse Poort intact en in de geest van Bonnema blijft. Zo is de Skybridge een toegevoegde waarde en concurreert deze niet met de bestaande architectuur. Het is wel bijzonder om te sleutelen aan beroemde gebouwen zoals Delftse Poort: het allerbelangrijkste en bekendste werk van Bonnema.”

Geen anonimiteit

Bonnema gebruikte in zijn tijd vooral (zwart) natuursteen en spiegelglas: een trend uit de Verenigde Staten. Ook daar heeft Van Kampen bij het design van de Skybridge rekening mee gehouden. “De Skybridge wordt helemaal zwart en in de stijl van de rest van Delftse Poort. We hebben wel een geintje uitgehaald: de luchtbrug krijgt transparant glas. De rest van het gebouw is gemaakt van spiegelglas en anoniem; je kunt niet naar binnen kijken. De Skybridge is de enige plek van het gebouw waar geen gebruik wordt gemaakt van spiegelglas. Je ziet straks dus ook opeens mensen lopen van de ene naar de andere toren en weer in de anonimiteit verdwijnen.”

Skybridge binnen

De bouw van de luchtbrug was een hele operatie; er is een tijdelijke hulpbrug gemaakt om bij de Skybridge te komen. Dus een brug onder een brug. De hulpconstructie om de Skybridge te kunnen bouwen hangt dus ook tussen de twee torens. En daarop staan alle steigers.” Ook moest een deel van de gevel gesloopt worden, om plaats te maken voor de luchtbrug. Daarnaast moest een hele weg afgezet worden in Rotterdam, voor de komst van een gigantische kraan. “Bij zo’n project moet je rekening houden met de stad en alles dat daarbij komt kijken. Het is niet eventjes een huis bouwen in een weiland.”

Gigantisch project

Nog een moeilijkheid: de originele glasplaten van het gebouw zijn 31 jaar geleden speciaal gemaakt in de Verenigde Staten. “Die maken ze niet meer. We zijn nu dus bezig met een fabrikant die zo dicht mogelijk in de buurt komt bij de originele materialen en de originele blauw/bronzen kleur.”

Ook de archieflagen op de bovenste verdiepingen van het pand, de zogenaamde Loft Offices, zijn aangepakt door de architecten van De Zwarte Hond. Ruimte die niet benut werd is omgetoverd tot luxe kantoorruimte met fenomenaal uitzicht. “Het is een soort penthouse geworden met twee intern verbonden verdiepingen, waar eerst een deel van de vloer voor gesloopt moest worden. Alles ook weer in de luxe en strakke stijl van Bonnema. Zo kan iedereen binnenkort weer genieten van Delftse Poort in volle glorie.”